Privatjuridik
Har en konsument alltid rätt till öppet köp och kan man kräva att få byta en vara om man ångrar sig? Vågar man handla på avbetalning och vilka risker finns med att köpa produkter över Internet? För privatpersoner kan det vara viktigt att känna till sina rättigheter i kontakter med butiker och företag. Många konsumenter är missnöjda med inköp som görs, men de kontaktar inte den säljande butiken för att rätta till eventuella fel. Ofta beror detta på att man inte vet vilka rättigheter man har eller vad man kan kräva då det blir fel i samband med ett köp.
Kursinnehåll
-
Avtal
-
Köpa varor och tjänster i en butik
-
Presentkort och tillgodokvitto
-
Garantier, öppet köp, ångerrätt och bytesrätt
-
Köpa på kredit
-
E-handel
-
Distans och hemförsäljning
-
Kontokort och kortavgifter
-
Paketresor
-
Resegaranti
-
Marknadsföring
-
Prisinformation
-
Produktsäkerhet
Målsättning
Målsättningen är att kursdeltagarna skall känna till sina rättigheter och veta vad man kan kräva vid eventuella fel. Med grundläggande kunskaper inom det privatjuridiska området kan man känna sig tryggare i samband med sina inköp.
Tillbaka
|
![]() |
Kommentarer från utvärderingar:
Otroligt bra att veta vilka
rättigheter man har
Kanonbra lärare som
verkligen behärskar ämnet
Trevligt, sympatiskt, lättsamt och pedagogiskt
Många exempel från verkligheten
Roligt, givande och stimulerande

Litteratur
www.blinfo.se |